Badania właściwości przeciwpoślizgowych (szorstkości) wykonuje się:
- przy odbiorze jakości prac nawierzchniowych,
- jako rutynową diagnostykę stanu nawierzchni,
- przy kontroli odcinków poniżej wymaganego standardu, w celu oznakowania.
Dysponujemy dwoma rodzajami aparatów do pomiaru szorstkości:
- Traction Watcher One (TWO) - najnowsze urządzenie wchodzące do Polski, umożliwia pomiar ciągły.
- Wahadło Angielskie - stara technologia, ale tania i wciąż przydatna
TWO
Zestaw TWO w pozycji pomiarowej.
Aparat mierzy właściwości przeciwpoślizgowe, zgodnie z międzynarodowym standardem, mierzy współczynnik tarcia podłużnego. Pomiar może być wykonywany przy prędkości od 5 do 110 km/h przy filtrze wody między oponą a nawierzchnią od 0,1 do 1mm i przy niepełnym hamowaniu koła pomiarowego.
Wyniki są rejestrowane i przetwarzane automatycznie. Ustalono korelację między wynikami pomiaru TWO oraz zestawami SRT-3.
Jest to podstawowe badanie określające ewentualne zagrożenia dla użytkowników. Bezlitośnie demaskuje nawet bardzo krótkie odcinki (np. łaty) śliskiej nawierzchni.
Wahadło angielskieZestaw do badania punktowego in-situ oraz w laboratorium. Służy do pomiaru m.in. szortskości oznakowania poziomego oraz właściwosci pzreciwpoślizgowych w miejscach gdzie pomiar zestawem pomiarowym TWO z prędkością pomiarową nie jest mozliwy (np. garaże wielostanowiskowe - wielopoziomowe).

Wahadło angielskie ustawione do pomiaru