Badanie równości w kierunku podłużnym wykorzystywane jest do:
- rutynowej oceny stanu nawierzchni,
- jakościowego odbioru robót nawierzchniowych.
- wstępnego wykrywania zdegradowanych stref nawierzchni.
- pomiaru wskaźnika IRI
Aktualnie, badanie IRI jest niezbędne przy odbiorach robót znacznej części dróg w Polsce
Do Badania równości wykorzystujemy dwa rodzaje urządzeń:
- RSP (Road Surface Profilometer),
- APL (Analyseur de Profil en Long).
RSP (Road Surface Profilometer)
Badanie urządzeniem RSP wykonywane jest przez pojazd poruszający się w ruchu drogowym, bez konieczności zatrzymania. Istotne jest aby pomiar dokonywano na suchej i oczyszczonej nawierzchni.
RSP
APL (Analyseur de Profil en Long)
Aparat służy do pomiaru równości podłużnej nawierzchni. Pomiar wykonywany jest automatycznie, rejestracja i przetwarzanie w czasie rzeczywistym. Wyliczane są standardowo współczynniki równości IRI (International Roughness Index) oraz CAPL-25. Możliwa jest także analiza spektralna sygnału w zakresie małych (0,7 - 2,8 m), średnich (2,8 - 11,3) i długich fal (powyżej 11,3 m). Wyniki podawane są dla odcinków 25, 100 lub 200 m.
Istnieje kilka podstawowych wersji aparatu.
APL-25 : porusza sie z prędkością 6 m/s (21,6 km/h), mierzy nierówności o falach w zakresie od 0,3 do 13 m,
APL-72 : porusza sie z prędkoscią 20 m/s (72 km/h), mierzy fale o długości od 1 m do 50 m,
APL2 : wykonuje pomiar jednoczesny w śladzie dwóch kolein.
APL moze być wykorzystywany także dla oceny lotniskowych drog startowych. Jego maksymalna prędkosć pomiarowa wynosi 144 km/h.

Przyczepka APL