Diagnostyka

    Badania nośności

    Badanie nośności wykorzystywane jest głównie do:
    • rutynowej diagnostyki stanu wytrzymałości nawierzchni,
    • wykrywaniu stref charakteryzujących się utratą wytrzymałości,
    • kontroli jakości robót nawierzchniowych,
    • nadzoru wytrzymałościowego nawierzchni podatnych na przełomy,
    • zaprojektowania optymalnej warstwy nakładki drogowej.
     
    Bez pomiaru ugięcia nie wiesz nic o wytrzymałości twojej nawierzchni.  
     
    Dysponujemy dwoma rodzajami aparatów do pomiaru nośności:
    • FWD - pomiar punktowy,
    • Ugięciomierz de la Croix - pomiar ciągły.
     
    W Polsce z uwagi na koszty, w większości stosuje się urzadzenie FWD. 
     
     
    FWD (Falling Weight Deflectometer)
     
    Jest to badanie punktowe. Urządzenie pomiarowe zatrzymuje się w określonych miejscach w celu wykonania badania.
    Zalecany odstęp punktów pomiarowych od 50 do 200 mb drogi.

    Następnie za pomocą obliczeń matematycznych wylicza się własności wytrzymałościowe
    poszczególnych warstw nawierzchni i wyznacza się odcinki jednorodne. Do wykonania tych obliczeń niezbędna jest informacja o grubościach i rodzajach poszczególnych warstw. 

    Badania i weryfikacja grubości poszczególnych warstw są także wykonywane przez naszą firmę.
    Szczegółowy opis w zakładce "badania warstw".



    FWD w trakcie pomiarów.



    Ugięciomierz (Deflectographe) de la Croix

    Jest to wysokowydajny sprzęt służący do określania nośności nawierzchni drogowych. Pomiar wykonywany jest w ruchu, co jest szczególnie ważne ze względu na bezpieczeństwo pomiarów.


    Ugięciomierz de la Croix  w Warszawie na Trasie Łazienkowskiej.


    Ugięciomierz umożliwia pomiar czaszy ugięcia nawierzchni pod normatywnym obciążeniem od kół pojazdu. Pomiar wykonywany jest w ruchu z prędkością zależną od gęstości pomiaru. Przy kroku pomiarowym co 10 m pojazd porusza się 7 km/h (wersja FLASH) a dla pomiarów co 5 m prędkość poruszania pojazdu wynosi 3,5 km/h. Pomiar wykonywany jest jednocześnie w śladzie parwego i lewego koła.

    Czasza ugięcia określana jest z dużą dokładnością bo na podstawie pomiaru 2 razy 90 + 1 punktów. Wszystkie pomiary są rejestrowane i przetwarzane automatycznie w czasie rzeczywistym i gromadzone na magnetycznym nośniku. Dalsze przetwarzanie wyników pomiarów w kierunku ustalenia wytrzymałości poszczególnych warstw nawierzhcni jak w badanaich FWD.